Uppdrag

Hösten 2016 tog kent farväl av sin publik med en avskedsturné. Bandet hade en tydlig önskan om att engagera alla de som följt med genom åren, och att bjuda publiken på en arenaupplevelse utöver det vanliga. kent, som historiskt sett varit restriktiva med kommersiella samarbeten, gick ihop med 3 för att skapa en unik turnéapp inför de avslutande spelningarna, och bjöd in publiken att bli en del i ett episkt avsked.

Lösning

Den officiella turnéappen, Den sista sången, lät publiken bli en del av det visuella uttrycket i arenan. Under utvalda låtar visade alla mobiler med appen igång ett pulserande ljus som blev en del av scenshowen.

Appen lät också människor ta egna bilder och lägga på egna filter med utvalda textrader från kents samlade verk. Bilderna kunde delas vidare i sociala medier och laddas upp för att avtäcka en stor mosaik föreställande en bild på bandet. Ett avsked för, och med, alla som följt kent. Något stort, byggt av många små delar.

Mot slutet av turnén trädde en handskriven avskedshälsning från bandet fram över mosaikbilden.

Resultat

Appen Den sista sången har laddats ner över 80 000 gånger och mer än 50 000 bilder har laddats upp i mosaikbilden. Människor har uttryckt sin kärlek till kent i egna sociala medier genom appens fotogenerator, och publik på arenan var med i en konsertupplevelse utöver det vanliga med ljuseffekterna från appen.

Den unika 7-minutersfilmen har sen turnén avslutats visats över 350 000 gånger på Youtube och fått stor spridning i sociala medier.

Tillbaka till case