Uppdrag

Plötsligt pratar alla om Lyko. Och det är inte så konstigt. Bolaget som noterades på Stockholmsbörsen december 2017 har under de senaste åren genomgått en svindlande tillväxtresa. Styrkan ligger i kombinationen av en väl etablerad e-handel och ett stabilt nätverk av fysiska butiker runt om i Sverige, kryddat med tre concept stores med renodlat frisörfokus i Stockholm och Göteborg. Lyko har en premiumposition inom frisör och hårvård, något man ville bevisa när man för första gången gick in som sponsor av Elle-galan januari 2018. Passion Lab fick i uppdrag att utveckla koncept och kampanj.

Lösning

Det bästa sättet att kommunicera kompetens är att praktiskt faktiskt föra den i bevis. Därför blev sponsorskapet av Elle-galan ett integrerat samarbete där några av Lykos stylister stod för hårstylingen till flera av galans visningar. Galagästerna hade också möjlighet att bättra på frisyren under kvällen på Lykos touch-up-station. Gästerna kunde dessutom vinna fina priser från Lykos samarbetspartners GHD och Kevin Murhpy. Tillsammans med dessa leverantörer genomfördes även en Ellegalan-kampanj i butik och online. Lykos digitala kanaler bjöd också på massa glammigt behind-the-scenes material, tävlingar och stylingtips.

Resultat

Genom sponsorskapet av Elle-galan synliggjorde Lyko sin frisörkompetens i ett sammanhang som väl matchar bolagets egen premiumposition. Varumärket fick en tydlig exponering både i relation till de inflytelserika galagästerna och mot det breda konsumentledet. Dessutom – och inte minst – var sponsorskapet en utmärkt grund för att skapa kultur och bygga stolthet internt hos team Lyko.

Tillbaka till case