Uppdrag

3 ville öka tänkbarheten och driva försäljning i framför allt mellanstora svenska städer. Hockey har hög penetration och är ett centralt intresse på flera prioriterade orter. 3 gick in i hockeyn 2011, och samarbetar idag med ett tiotal klubbar i SHL och Hockeyallsvenskan. Passion Labs uppdrag var ett koncept och en aktivering som engagerar supportrar både på och utanför arenorna. Långsiktiga målsättningar för 3 är att ta marknadsandelar i hockeymålgruppen, öka tänkbarheten och driva försäljning.

Lösning

Att följa hockey är socialt; de flesta ser matchen med familj eller vänner. Fans i arenan gillar ”tillsammans”, men är mindre lockade att använda mobilen under match. För tv-publiken är dock 2nd screen en växande del i matchupplevelsen. 3 beslutade att gå all in på supportrarnas digitala arena, med en högt ställd ambition att bygga ett mini-Twitter för SHL/Hockeyallsvenskan.

Appen Rinkside 3, som lanserades 2014, låter 3 ta ett produktnära ägandeskap om ”matchsnacket”. Supportrar snackar om matchen live i dedikerade forumtrådar och tycker till i olika omröstningar. Varje tråd har en egen redaktör som säkrar engagemang och kvalitet. Partnern C More ger en brygga till tv-studion. Appen levererar relevant innehåll till C Mores sändning, där experterna lyfter supportrarnas åsikter.  Appen innehåller också matchöversikt, resultatrapportering och livetabell för SHL och Hockeyallsvenskan.

Arenapubliken engageras genom Rinkside 3-platserna – arenans grymmaste platser med fri mat/dryck, personlig service och VIP-tur backstage.

Supportrar kan teckna särskilda “klubb-abonnemang” hos 3, där 200 kr går direkt till klubben.

Köpt media har inkluderat banners i hockeymedia, tv-reklam, presentatörskap i C More, kommunikation på arenor och annonser/redaktionella inslag i klubbarnas kanaler.

Resultat

Sedan lanseringen av Rinkside 3 har tänkbarheten för 3 i målgruppen nära fördubblats, och är nu dubbelt så hög som tänkbarheten för varumärket nationellt. 3 har tagit nya marknadsandelar och försäljningen av klubbspecifika mobilabonnemang fortsätter att slå nya rekord.

Engagemanget i appen är stort; den låg redan första säsongen etta på iTunes lista över sportappar, och användarantalet är nu nära 87 000. Under en normal SHL-vecka postas cirka 2 000 tweets med taggarna #shl och #cmoreshl.  Samma vecka postar Rinkside 3-användarna över 13 000 kommentarer – en viktig indikation på appens relevans i målgruppen, och ett tydligt kvitto på att 3 tillfört något värdefullt till supportrarnas hockeyintresse.

Tillbaka till case