Uppdrag

Skoda är sedan 1991 huvudsponsor till ishockey-VM. I Sverige är Skoda partner till Svenska Ishockeyförbundet. Hockeyfonden, som är en betydande del i aktiveringen, startade 2011 för att på olika sätt stötta barn, föräldrar och föreningar inom svensk ishockey. 2014 började engagemanget runt den ditintills framgångsrika fonden svalna. Passion Lab fick uppdraget att relansera fonden och skapa ny relevans och glöd i projektet.

Lösning

Hockeyfonden var från början riktad mot föreningar, som kunde söka kontanta medel ur fonden för olika projekt och inköp. Ett uppskattat upplägg från de föreningar som beviljades medel, men relativt opersonligt och långt från de flesta hockeyfamiljers vardag. Hockeyfonden 2.0 byggdes runt idén att hjälpa fler barn att upptäcka glädjen i hockey – och på så sätt dessutom bidra till att trygga svensk hockeys framtid.

Hockey är en kul och snabb lagsport – men för att börja spela behövs utrustning. Många familjer kämpar för att få ihop vardagsekonomin, och många föreningar behöver mer stöd för att kunna ge alla barn möjlighet att komma ut på isen. Här kommer Hockeyfonden in.

Hockeyfonden delar ut startpaket till ett värde av 1 miljon kronor per år. Paketen finns för barn i åldern ca 5-9 år, och innehåller arm- och benskydd, byxor, axelskydd, handskar, klubba och hjälm. Utdelningar från fonden sker i 2-3 omgångar per år, plus vid ett par större tillfällen kombinerat med uppskattade prova på-dagar hos utvalda föreningar. Privatpersoner som får ett hockeykit har hämtat kiten hos en vald Skoda-återförsäljare.

Resultat

Det nya upplägget har blåst liv i Hockeyfonden; sen lanseringen har över 1800 ansökningar kommit in varav ca 250 ansökningar är från föreningar och totalt har ca 1200 kit delats ut till privatpersoner och föreningar.

Det nya fokuset har möjliggjort ett mer personligt och levande innehåll i sociala medier; filmer, bilder och berättelser från utdelningar har engagerat och spritts via Facebook.

Tillbaka till case