Uppdrag

Hösten 2015 stod 3 inför en relansering av varumärket – från tufft och utmanande till varmare, mänskligare och härligare. Samtidigt fanns behovet att nå en prioriterad yngre målgrupp i åldern 15-24 – early adopters med mobilen, digitala och sociala medier som sina primära konsumtionskanaler, och musik som sitt stora intresse. Lösningen blev Stage 3 – en mobil musikscen som flyttar livemusiken ut från etablerade konsertarenor.

Lösning

Stage 3 bygger på artistsamarbeten och en aktivering i både analoga och digitala kanaler. Genom att själva dela med sig av musikupplevelser ger 3 andra något att dela vidare med familj och vänner.

Grundkomponenter i konceptet var oannonserade pop up-spelningar, “önskespelningar” där fansen bestämmer sammanhanget, och aktiviteter där artisterna själva fått utmana och gå utanför sina traditionella ramar.

Lanseringen byggdes kring pop up-spelningar med Måns Zelmerlöw och Sabina Ddumba, i anslutning till lanseringen av 3:s nya varumärkeslöfte ”Never stop sharing”, och den operatörsunika kampanjen för fri data för streamad musik.

Senare under hösten tog Miriam Bryant plats i Stage 3, med en intim livespelning i hissen på Gothia Towers i Göteborg.

Under 2015/2016 genomfördes en mängd olika spelningar och musikaktiviteter. Måns Zelmerlöw spelade live på Barn- och ungdomssjukhuset i Lund, och gjorde en unik akustisk spelning högst upp i Eclipse på Gröna Lund. Miriam Bryant uppträdde på en nedläggningshotad fritidsgård i Bollnäs. Sabina Ddumba reste tillsammans med Clowner utan gränser till Goma i Kongo och höll därefter en välgörenhetskonsert på Confidencen Ulriksdal i Stockholm.

Resultat

3 lät det egna varumärket ta ett kliv tillbaka, och satte mötet mellan artister, publik och musik i centrum.  Meningsfulla liveupplevelser i och för målgruppens mobila kanaler blev en viktig bevisföring av 3:s nya varumärkeslöfte ”Never stop sharing”.

Det samlade filminnehållet på Youtube har över 800 000 unika visningar. Hundratusentals röster i de olika önskespelningarna och ännu fler likes och kommentarer i sociala medier visar på stort engagemang hos en svårtflörtad målgrupp.

Tillbaka till case