ICA & SvFF Matchkorv
- Reklam
- Sponsring
- PR
2023 lanserade ICA en ny grillkorv i det egna charksortimentet. För att hitta en relevant historia att berätta nyttjade vi ICA:s sponsoravtal med SvFF. Korv och fotboll har sedan länge en tydlig koppling men ingen särskild korv ägde tillfället. Vi skapade därför Matchkorv - en nationell blågul kampanj där vi använde förbundskaptenen Janne Anderssons varma känslor för korv och paketerade dessa till ett ambassadörskap av produktlanseringen. Matchkorv – en korv för hela fotbollssverige. Kampanjen nådde hela vägen in till både fotbollsfansens och förbundskaptenens hjärta. Och som en extra knorr – matchkorven är inte bara god, den gör gott också. En del av försäljningen går tillbaka till fotbollsrörelsen genom Matchkorvsinitiativet.
Resultat
>500 000
räckvidd
>12 700
engagemang
>122 %
ökning av kännedom från lansering till avslutad kampanj
53 %
positiva till kampanjen
74 %
positiva till Matchkorv-initiativet.
70 %
över försäljningsmedianen vid nylansering av charkprodukter
>54 %
associerar Matchkorv med ICA
20 %
har blivit mer positivt inställda till ICA till följd av kampanjen