ICA & SvFF Matchkorv

  • Reklam
  • Sponsring
  • PR
bild från Matchkorv kampanjen

2023 lanserade ICA en ny grillkorv i det egna charksortimentet. För att hitta en relevant historia att berätta nyttjade vi ICA:s sponsoravtal med SvFF. Korv och fotboll har sedan länge en tydlig koppling men ingen särskild korv ägde tillfället. Vi skapade därför Matchkorv - en nationell blågul kampanj där vi använde förbundskaptenen Janne Anderssons varma känslor för korv och paketerade dessa till ett ambassadörskap av produktlanseringen. Matchkorv – en korv för hela fotbollssverige. Kampanjen nådde hela vägen in till både fotbollsfansens och förbundskaptenens hjärta. Och som en extra knorr – matchkorven är inte bara god, den gör gott också. En del av försäljningen går tillbaka till fotbollsrörelsen genom Matchkorvsinitiativet.

bildbild
bildbildbildbild

Resultat

  • >500 000

    räckvidd

  • >12 700

    engagemang

  • >122 %

    ökning av kännedom från lansering till avslutad kampanj

  • 53 %

    positiva till kampanjen

  • 74 %

    positiva till Matchkorv-initiativet.

  • 70 %

    över försäljningsmedianen vid nylansering av charkprodukter

  • >54 %

    associerar Matchkorv med ICA

  • 20 %

    har blivit mer positivt inställda till ICA till följd av kampanjen